A Petőfi Kulturális Ügynökség támogatásával, a Magyar Házak szervezésében, 2022. október 29. – november 6. között valósult meg Újhelyi Kinga Anyaöl c. előadásának erdélyi turnéja.
Újhelyi Kinga, a debreceni Csokonai Színház erdélyi kötődésű, Jászai- és Mensáros-díjas színművésze a szilágysági Sarmaságon született, Nagyváradon érettségizett, színművészeti tanulmányait Marosvásárhelyen végezte. Anyaöl c. előadását, Dancs Rózsa Pokoljárás c. önéletrajzi, dokumentum regényéből állította színpadra, először 2019 decemberében, a ’89-es romániai forradalom 30. évfordulóján, Temesváron mutatta be, Szabó K. István rendezésében.
Mivel az előadás az érmihályfalvi születésű Dancs Rózsa, volt sepsiszentgyörgyi magyartanárnő, családanya drámai történetén keresztül a Ceasescu diktatúra talán legembertelenebb arcát, az abortusz-törvény áldozatainak pokoljárását ábrázolja, Újhelyi Kinga úgy érezte, az ”Anyaöl” bemutatása egy erdélyi előadás-turné keretén belül nemzetpolitikai fontossággal bír, hiszen a kommunizmus hagyatéka még mindig élénken él az erdélyiek lelkében, gondolataiban és hihetetlen hatással van az emberek lélektanára, akárcsak az ország szociális és gazdasági állapotára.Úgy gondolta, a fialtoknak is ismerniük kell a kommunista diktatúra minden aljasságát, sötétségét, kegyetlenségét, hogy mindez ne történhessen meg újra. Támogatást a Petőfi Kulturális Ügynökségtől kért és kapott, a Magyar Házak Hálózata pedig a szervezést vállalta fel, így megvalósulhatott a hét helyszínen, nyolc előadást magába foglaló erdélyi turné terve.
A helyszínek kiválasztásában szempont volt, hogy az előadás a partiumi és az erdélyi nagyvárosok Szatmárnémeti, Nagyvárad, Arad, Marosvásárhely és Kolozsvár mellett, Sarmaságon, Újhelyi Kinga szülőfalujában és Érmihályfalván, Dancs Rózsa szülővárosában is bemutatásra kerüljön.
Az október végén, november elején megvalósuló turné szervezését a Magyar Házak munkatársai már szeptemberben elkezdték: felkeresték a helyszíneket, az említett településeken együttműködési megállapodást kötöttek az előadást befogadó intézményekkel, szervezetekkel. Miután véglegesedtek a helyszínek és időpontok az előadás sajtóanyagát eljuttatták az erdélyi magyar szerkesztőségekhez, és megjelentették a közösségi médiában.
A katartikus élményt nyújtó előadás és a jól előkészített turné megvalósította célját, nagy közönségsikert aratva, mintegy ezer nézőhöz juttatta el üzenetét.
Szatmárnémetiben az Iparos Otthon impozáns épületében működő színházteremben október 29-én, este 19 órakor kezdődött az előadás. László Zita a szatmárnémeti Északi Színház Harag György társulatának színművésze, az előadás után személyesen gratulált Újhelyi Kingának, és elmondta, „úgy gondolom, aki eljött Újhelyi Kinga előadására, nem akármilyen emlékkel tért haza, érzésem szerint az Anyaöl megrendítő, katartikus élménnyel hatott a közönségre. Nagyon örülök, hogy erdélyi turnéja első állomásaként Szatmárnémetiben részesei lehettünk az előadásnak.”
Sarmaságon, október 30-án este zsúfolásig megtelt a művelődési ház, percekig zúgott a vastaps, a művészi élményen túl, a közülük induló, sikeres karriert befutott művésznőt ünnepelte büszkén a közönség.
Érmihályfalván, november 2-án, 19 órakor, az újonnan megnyílt Gizella Művelődési Központ első színházi előadásaként került színpadra az Anyaöl. Dancs Rózsa szülővárosában természetesen a monodráma alapművének szerzőjének is szólt az érdeklődés. Gábor Éva, tanítónő, önkormányzati képviselő, a helyi nőszervezet elnöke szerint az előadás mélyen megérintette a közönséget, napokig hatása alatt volt, nem is bírta könnyek nélkül végig nézni. Nekünk, akik átéltük a Ceasescu-korszakot döbbenetes volt újra élni, miken mentünk keresztül, hiszen az előadó olyan hitelesen játszott, hogy úgy éreztük, ő volt az, akivel megtörtént Fontos, hogy a fiatalok is megnézték az előadást, mert számukra hihetetlen, hogy milyen világban éltek a szüleik, nagyszülőik.
Nagyváradon, november 3-án este 19 órakor, az Árkádia Bábszínház termében kezdődött az előadás. A közönség itt is vastapssal jutalmazta a művészi élményt. Bathó Ida, a Szigligeti Színház nyugdíjas színművésze, az előadás után az öltözőben gratulált a kivételes teljesítményéhez Újhelyi Kingának.
Újhelyi Kinga sikere Nagyváradon
Aradon, az Aradi Kamaraszínház saját játszóhelyén, a Bábszínházban két előadásra fogadta november 4-én az Anyaölt. Délután a helyi végzős középiskolás diákok ültek a nézőtéren. Bár számukra hihetetlennek tűnt az eléjük tárt elembertelenedett világ, mégis magával ragadta őket az előadás sodrása. Az esti, felnőtt közönséget is lebilincselte az előadás, olyannyira, hogy az egyik drámai jelenet közben, egy hölgy elájult a nézőtéren. Szerencsére csak egy múló pánikroham okozta a rosszullétét, mint elmondta, a színpadon látott szörnyűségeket a valóságban, ő maga is átélte, annyira felkavarták az emlékek, hogy rosszul lett. Tapasztó Ernő, színész, rendező, a Kamaraszínház igazgatója szerint „szakmai szempontból is kivételes művészi színvonalon előadott, és megrendezett produkciót láthatott az aradi közönség, amely mély nyomott hagyott a nézőkben, ezt bizonyítja, hogy a Ceasescu-korszakban még nem élt, több fiatal nő ottmaradt az előadás után és hosszan elbeszélgetett Újhelyi Kingával. Ennél nagyobb hatása, aligha lehet egy színházi előadásnak.”
November 5-én Marosvásárhelyen, a Spectrum Színházban, teltház előtt zajlott az előadás, a vastaps itt sem maradt el. Lokodi Imre író, újságíró szerint „kiváló dramaturgiájú, kemény és feszes szövegű előadás volt, amely visszavitt bennünket az általunk is megélt szörnyűséges világba. Újhelyi Kinga nagyformátumú színésznő, előadása katartikus élményt nyújtott. A közönség hálás volt ezért, a fogadtatás, a vastaps magáért beszél.”
A turné Kolozsváron zárult, a Párizs utcai volt ortodox zsinagóga nemrég felújított és előadóteremmé alakított ZIZ Szociális és Kulturális Térben. Szőcs Endre közgazdász, cégvezető szerint, felkavaró erejű előadást láthattunk, nagyszerű alakításban, amely nemcsak a korszakot átélt idősebb nemzedékre hatott, hanem a fiatalokra is. „Én négyéves voltam a rendszerváltáskor, sokat hallottam, olvastam a diktatúráról, de most megdöbbenéssel szembesültem az embertelen világával. Nem volt egy szórakoztató előadás, de úgy gondolom, hogy a színház dolga inkább az elgondolkodtatás. Ez pedig megtörtént!”
Újhelyi Kinga így foglalta össze a turné tapasztalatait:
A Vigadóbeli előadásunk sikere után büszkén állíthatom, hogy az Anyaöl c. produkciónk eljátszása legalább annyira felemelő és katarktikus élmény volt számomra – ha nem nagyobb- az erdélyi turné ideje alatt, annak minden egyes állomásán, mint Budapesten. Ki kell emelnem a műszaki-technikai személyzet munkáját – Szulyák Zoltán, Balogh Ferenc, Szász Sándor és Molnár Tamás-, akik szakmai tudásukkal, odaadásukkal és profizmusukkal csak emelni tudták az előadás színvonalát, annak zökkenőmentes lebonyolítását minden helyszínen. Szatmárnémetiben, Aradon, Nagyváradon, Kolozsváron igénybe vehettük a helyi technikai személyzet kétkezi segítségét és szakmai tudását is, készségesen segítettek mindenben, hiszen alapvetően ők voltak tisztában helybéli műszaki rendszer működésével. De a díszlet szerelésében, világításban, projekcióban is nagyon készségesek voltak, amelyet nagy hálával és köszönettel fogadtunk. Sarmaságon, Érmihályfalván és Marosvásárhelyen maroknyi csapatunk – a helyzetfelmérés után- teljes erőbedobással oldotta meg a különféle helyszíni technikai problémákat, időt, energiát nem kímélve azért, hogy az előadás pontosan, maximális technikai és művészi szinten gyönyörködtesse a nézőket. Igazi csapatmunka volt, amelynek meg is lett a gyümölcse: kivétel nélkül mindenhol vastaps fogadott, de volt, hogy szűnni nem akaró, állótapssal jutalmaztak minket. Baráti és szakmai kapcsolatokat alakítottunk ki a helybéliekkel mindenhol, akik a jövőben is szívesen látnának minket. Az előadásokat minden esetben a látottak megbeszélése követte a nézőkkel – igazán döbbenetes felismerés volt, hogy az előadás témája mennyire mélyen érinti még mindig a magyar közösségeket. Hálásak voltak, hogy a mai napig tabuként kezelt abortusz-témát a Ceaușescu rendszer alatt ilyen bátran és őszintén fel merjük mutatni az előadás által – Méhes Kati szatmári színművésznő sírva köszönte meg, mert ő is érintett lévén, nem tud erről mesélni a gyerekeinek. Sokan vannak közülünk, erdélyiek közül hasonló helyzetben – sokan meséltek is személyes, szintén tragikus élettörténeteket, sorsokat.
Úgy gondolom, a közel ezer néző könnytől csillogó szeme és vastapsa elegendő bizonyíték arra, hogy ennek az előadásnak van súlya, van létjogosultsága és értelme- a jövőben is. Rendkívül hálás vagyok, hogy ez a turné megvalósulhatott. Köszönettel tartozom minden egyes közreműködőnek: elsősorban a Petőfi Kulturális Ügynökségnek, hogy támogatásával eljuttathattuk előadásunkat határon túli vidékekre is. De köszönet illeti a Magyar Házak Nonprofit Kft.-t és Stanik István úr áldozatos munkáját a turné lebonyolításában.
Bízom benne, hogy az előadás hatására a fiatalabb generációk számára körvonalazódik a valódi diktatúra fogalma és kulcsfontosságú lesz számukra az élet védelme- ami a gyerekvállalást illeti. Az élemedettebb korúak pedig valamelyest megnyugvást találnak abban, hogy az Anyaöl által kimondatott az általuk sok évig elhallgatott, kimondhatatlan gyász és fájdalom.